Field duty en Isla de Gigantes

27 mei 2017 - Islas de Gigantes, Filipijnen

Hallo allemaal daar ben ik weer, dit keer wat sneller maar dat komt omdat ik niet kan wachten om jullie weer op de hoogte te brengen van mijn verhalen!

Nadat we dinsdag een geweldig indrukwekkende dag hadden gehad op field duty, was het op donderdag weer tijd om op field duty te gaan. We vertrokken om kwart voor 9 richting de barangay waar we werden verwacht. Het was ongeveer 20 minuutjes met de tricycle, maar dan heb je ook wat. Een prachtig uitzicht doordat je in de bergen zit. Toen we aankwamen op de plaats waar we werden verwacht was het al erg druk. Er stonden al minstens 20 vrouwen klaar met allen hun kindje mee. De meeste kindjes waren nog baby's. Al deze vrouwen kwamen voor vaccinaties van hun baby's. Eerst werden de baby's gewogen en werden de vitale functies gemeten. Daarna mochten ze door naar de kamer waar wij waren, en waar dus ook de vaccinaties werden gegeven. Bij de eerste paar baby's hebben Monica, Nienke en ik om te beurt de baby's proberen te kalmeren door bij ze te gaan zitten en hun af te leiden. Toen werd er aan ons gevraagd of dat we zelf de vaccinaties wilden zetten. En natuurlijk wilden we dat! Ik mocht de spits afbijten. Er kwam een moeder met baby binnen, die gevaccineerd moest worden. Een collega van het ziekenhuis van ons maakte de vaccinatie klaar, en ik mocht hem toen in het beentje van de baby zetten. Dit was erg leuk en bijzonder om te doen. Ik heb er in totaal 4 mogen zetten! Rond een uur of half 12 was het voor ons tijd om terug te gaan naar ons huis, want wij moesten om 2 uur weer klaar staan bij het ziekenhuis. We hadden daar afgesproken omdat we vrijdag een dagje naar Islas de Gigantes gingen. We zijn snel met de tricycle naar huis gegaan. Toen we thuis waren was het natuurlijk weer gestress met 8 meisjes. Iedereen moest douchen en we moesten onze spullen nog pakken voordat we vertrokken. Maar dan krijg je natuurlijk weer de vragen ''Wat neem je allemaal mee?'' en ''Wat doe je aan?''. Toen we allemaal gedoucht waren en onze spullen 100x hadden gecheckt konden we vertrekken richting het ziekenhuis. Daar stonden dr. Jessel en de rest die mee gingen al klaar. We moesten eerst met een jeepney naar Iloilo, dit is ongeveer een uur rijden. Toen we in Iloilo waren aangekomen hadden we van te voren al overlegd dat we graag naar het winkelcentrum wilden. Het zal ook eens niet met 8 vrouwen haha. Dus gingen we met z'n allen naar het winkelcentrum. Als eerste gingen we opzoek naar waterschoenen en een duikbril. Dit werd ons aangeraden omdat er in de zee veel stenen liggen en een duikbril om natuurlijk alle mooie vissen te kunnen zien! Nadat we deze spullen hadden ingeslagen kregen we even vrije tijd om nog wat dingen te kunnen kopen. Een keer raden waar we naar toe gingen.. De H&M natuurlijk, want ik heb nog niet genoeg kleren haha! Gelukkig ben ik daar goed geslaagd met 3 nieuwe broekjes en 2 shirtjes. Daarna ben ik nog op zoek gegaan naar een nieuwe, goeie powerbank en ook die heb ik gevonden. We hadden om 6 uur afgesproken bij een eettentje waar we gezamelijk gingen eten. Hier hebben we heerlijk pizza gegeten en toen was het tijd om naar huis te gaan. We gingen naar het huis van dr. Jessel. Zij had ons uitgenodigd om daar te komen slapen, zodat de reis voor de volgende dag minder lang was. Ze had alles perfect geregeld toen we daar aankwamen. Onze bedjes lagen al klaar en zelfs het bier lag al koud! En wat heeft ze toch een lief hondje. Ja Anouk de hondenliefhebber had de hond al weer snel in de gaten en was weer eens niet weg te slaan bij de hond. Rond een uur of 11 zijn we richting ons bed gegaan, want onze wekker ging om 3 uur alweer omdat het nog een tijdje rijden was. Toen de wekker om 3 uur ging sprong ik wonderbaarlijk maar waar meteen mijn bed uit. Ja mama echt waar! En ik was zelfs nog vrolijk ook, dat komt niet vaak voor weten mensen die mij kennen. We hebben ons allemaal klaar gemaakt, onze bikini aangetrokken en ontbeten (niet dat je 3 uur 's nachts een ontbijt kan noemen maar toch). Om 4 uur werd ons busje verwacht die ons naar de boot zou brengen. Het busje kwam uiteindelijk om half 5 aan, maar zoals ze hier in de Filipijnen zeggen ''Wat komt dat komt''. Toen we allemaal onze tassen in het busje hadden gelegd en plek hadden genomen, was het tijd voor de lange reis. Het was ongeveer 2,5 uur rijden naar de boot die ons naar Isla de Gigantes zou brengen. Iedereen in het busje heeft nog geprobeerd te slapen, ik ook maar ik gaf het na 5 minuten al weer op. Dus werd het maar genieten van de mooie omgeving en de zonsopgang. En ondertussen maar wat muziek luisteren. 2,5 uur later kwamen we aan bij Carles. Vanuit hier moesten we nog ongeveer 1 uur met de boot, voordat we op onze bestemming aankwamen. We zijn daar op een boot gestapt en vertrokken toen naar ons eerste eiland (in totaal gingen we er 7 bezoeken). Na 1 uurtje kwamen we op het eiland aan, en het leek op een heel klein onbewoond eiland. Er stond een huisje en 1 palmboom het zag er heel schattig uit. Nadat we daar een hele fotoshoot hadden gedaan gingen we door naar het tweede eiland. Dit was een lagoon. En wauw wat is dat prachtig zeg! Het is zo onwerkelijk dat je het met eigen ogen moet zien om te weten hoe mooi het echt is! Ook daar hebben we natuurlijk weer een hele fotoshoot gedaan. Vanuit daar was het tijd om naar het eiland te gaan wat erg bekend is. Een prachtig wit strand en helder blauw/groene zee. Ook daar hebben we een hele fotoshoot gedaan natuurlijk! Echt onwerkelijk mooi. Vanuit daar zijn we naar het 4e eiland gegaan, waar het tijd was voor onze lunch. En ook dit hadden ze tot in de puntjes voorbereid. We kregen een hele maaltijd met rijst, vis, vlees, sla en fruit. Overheerlijk! en dat op een geweldig wit strand met geweldig uitzicht. Heel erg onwerkelijk dus. Ook heb ik, geloof het of niet een soort kokkel gegeten. Ik stond er zelf ook van te kijken dat ik het probeerde, maar ik vond het niet lekker haha. Had niet anders verwacht. Nadat we allemaal ons buikje rond hadden gegeten, was het tijd voor ons als 8 meiden om op een bananenboot te gaan! Ik had dat nog nooit gedaan dus ik had er onwijs veel zin in! We werden allemaal in een reddingsvest gehijst en toen klommen we allemaal de banaan op. In het begin deed hij het nog rustig aan, maar daarna ging het er hard aan toe. Ik ben er dan ook 1x in totaal afgevallen. Valt best mee toch? voor een beginner (heb nu wel enorme last van spierpijn haha). Na een klein half uurtje zat onze tijd er helaas alweer op. En was het weer tijd om door te gaan naar het volgende eiland. Hier hebben we heerlijk in de zee gezwommen en lekker genoten van het uitzicht. Hier waren ook veel andere mensen, die allemaal met ons op de foto wilden. Want blond en blauwe ogen zien ze hier natuurlijk nooit.Toen we alle eilanden uiteindelijk hadden gehad en alle mooie foto's hadden gemaakt was het tijd om weer naar huis te gaan. We hadden namelijk nog een lange terugreis te gaan. Toen zijn we weer met de boot teruggegaan naar Carles. Ik heb toen heerlijk op de punt vooraan van de boot gezeten. Wat was dat genieten zeg. Even nergens aan denken alleen genieten van het uitzicht en de zon! Ik ben hierdoor nu wel zo rood als een kreeft, maar goed voor wat hoort wat. Na 1 uurtje kwamen we weer op land aan en stapten we weer in het busje die ons naar huis zou brengen. Na 3 uur kwamen we aan in Iloilo bij het uis van dr Jessel, waar we nog onze geshopte spullen hadden staan. Deze hebben we snel opgehaald en zijn toen meteen weer doorgegaan naar Miagao. Na bijna 5 uur in de auto te hebben gezeten kwamen we eindelijk weer bij ons eigen huisje aan, en dat voelde wel weer fijn. Ik ben meteen mijn bed in gesprongen want 3 uurtjes slaap en de hele dag rondtrekken was toch best zwaar. Ik viel meteen als een blok in slaap natuurlijk!

Dit was weer mijn lange blog, ik hoop dat jullie er weer van hebben genoten!

Tot snel weer xxxx

1. Robby:
    27 mei 2017
    Oh schat, wat een geweldig verhaal weer en wat een schitterende eilanden, op de foto's lijkt het al onwerkelijk mooi laat staan in het echt.....
    Ook in the field lijkt me een enorme ervaring en goed dat je zelf weer gevaccineerd hebt, en dan die humor in je blogs echt geweldig......
    Kan niet wachten op je volgende avonturen
    Liefs pap xxx
  2. Nathalie theunissen thijssen.:
    27 mei 2017
    Wat een belevenis, en in baby beentje prikken, wat knap!!!en naar zo'n mooi eiland! De fotoshoot is goed gelukt! De foto's zijn prachtig! Tot de volgende !groetjes!
  3. Sonja Kuijpers:
    27 mei 2017
    Jeetje Noekie, wat een prachtige dingen heb je weer gezien!
    Op een foto spat t er al vanaf, laat staan als je zoiets in het echt ziet!
    Ik kan me dan ook wel voorstellen dat je met zon vooruit zicht vrolijk op staat, ja zelfs jij!!!!!!!! Hahahaha

De field duty lijken me echt een super ervaring. Maar ook een groot contrast met hoe rijk wij het hier hebben.
    Ben super trots op je, je bent een kanjer!!
    Kijk al weer uit naar je volgende blog!!

Liefs mama xxx